خطر وقوع حوادث اصلی قلبی عروقی برای بیماران دیابتی مبتلا به بیماری عروق کرونرغیرانسدادی

براساس مطالعه ی جدید  درازمدتی که بروی بیماران دیابتی  انجام گردید، دانشمندان اعلام کردند بیماران دیابتی که با بیماری عروق کرونر خفیف مواجه هستند به اندازه ی بیماران دیابتی که با انسداد جدی یک رگ  روبرو هستند  در معرض خطر حمله ی قلبی  یا سایر حوادث قلبی می باشند.

 محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور به آنالیز اطلاعات بدست آمده 1823 بیمار دیابتی با روش  CCTA(سی – تی آنژیوگرافی قلبی یا  cardiac computed tomography angiography) برای تعیین و تشخیص بیماری عروق کرونر پرداختند. دربیماری عروق کرونر ماده ی مومی شکلی بنام  پلاک داخل سرخرگهایی که به قلب خون می رسانند، تجمع می کند و موجب ضخیم شدن دیواره و محدود  نمودن و در برخی  موارد  مسدود  شدن کامل جریان خون می شود.

 مردان  و زنان شرکت کننده دراین تحقیق (میانگین  سنی 61.7سال) درسه گروه طبقه بندی شدند: گروه اول هیچگونه  بیماری عروق کرونر نداشتند، گروه دوم بیماری خفیف  (کمتر از 50 درصد از عروق کرونر آنها تنگ شده بود) و گروه سوم به بیماری انسدادی مبتلا بودند (بیش از 50 درصد از عروق کرونر آنها مسدود  شده بود).

در طی  5.2سال زمان پیگیری، 246 مورد مرگ از این افراد  گزارش شد که معادل با 13.5درصد از کل  افراد  شرکت کننده  دراین تحقیق بود. اطلاعات درباره ی عوارض اصلی  قلبی عروقی یا MACEدرباره ی 973 بیمار در دسترس دانشمندان  بود. در این دوره ی پیگیری ، 295 یا 30.3درصد از بیماران یک مورد  MACEرا تجربه کرده بودند، برای مثال  حمله ی قلبی یا باز کردن عروق مسدود  شده به روش coronary revascularization.

محققان  دریافتند  بیماری عروق کرونر چه نوع خفیف و چه نوع  انسدادی آن با مرگ ومیر و حوادث اصلی قلبی عروقی یا MACEمرتبط  می باشد  و مهمتر اینکه  دانشمندان  دریافتند  خطر نسبی  مرگ ومیر  یا MACEبرای بیماران  مبتلا به بیماری  عروق کرونر  خفیف  مشابه با  بیماری  انسدادی  یک سرخرگ تک است.

تاکنون درمطالعات انجام شده ی قبلی با زمان پیگیری  دو سال، اشاره  شده بود که خطر مرگ ومیر وحوادث اصلی قلبی عروقی  دربیمارانی که به  بیماری عروق کرونر غیرانسدادی  مبتلا هستند کمتر از  افرادیست که به بیماری عروق کرونر انسدادی مبتلا می باشند. اما دکتر Blankeرادیولوژیست در دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: اطلاعات  بدست آمده از دوره ی  پیگیری  5ساله دراین تحقیق نشان می دهد  بیماری عروق کرونر غیرانسدادی وانسدادی که از طریق CCTAدربیماران  دیابتی  تشخیص داده شد هر دو با میزان بالایی از مرگ ومیر در ارتباط است.

دکتر Leipsicمی گوید: محققان نیاز به درک بهتری از ارزیابی  پلاکهای موجود درسرخرگها و پاسخ  بیماران  به درمان  دارند. سی تی آنژیوگرافی قلبی یا CCTA  روش مفیدی برای شناسایی بیماران دیابتی  درمعرض خطر بالا برای وقایع قلبی می باشد، این افراد کسانی هستند که نیاز به درمانهای تهاجمی تر برای تغییرمیزان  خطر مرگ ومیر و حوادث قلبی عروقی  دارند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/286377.php